Ból głowy a odwodnienie organizmu. Jak sobie z tym radzić?

23 listopada, 2022
High-Volume_top_01

Odwodnienie organizmu niesie za sobą wiele negatywnych skutków dla organizmu. Co ciekawe, wiele z nich odczuwalnych jest już na pierwszym etapie problemów z niedoborem płynów. Organizm już od samego początku daje znać, że potrzebuje wody i odpowiedniego nawodnienia, aby mógł funkcjonować prawidłowo, jednak sygnały te często są ignorowane przez człowieka. Na jakim etapie odwodnienia organizmu pojawia się ból głowy? Jak pokonać ból głowy z odwodnienia? Poznaj odpowiedzi na najistotniejsze pytania i dowiedz się, jak walczyć z tym problemem. Zapraszamy do lektury!

 

Czy przy odwodnieniu organizmu boli głowa?

Organizm, który potrzebuje wody, natychmiast daje o tym znać. Jakie są pierwsze objawy odwodnienia organizmu? Jeżeli czujesz suchość w ustach, a także pragnienie, to natychmiast sięgnij po szklankę wody. Są to pierwsza objawy tego, że organizm potrzebuje nawodnienia. Może pojawić się również ból głowy, który z czasem może się tylko nasilać. Czy więc przy odwodnieniu organizmu boli głowa? Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Równolegle z bólem głowy może wystąpić również uczucie zmęczenia, senność i ogólne znużenie. Jaki jest powód tego, że pojawia się ból głowy z odwodnienia?

Dlaczego przy odwodnieniu boli głowa?

Wspominaliśmy już, że odwodnienie organizmu niesie za sobą wiele negatywnych skutków. Jednym z nich należy problem z przepływem krwi. Podczas odwodnienia, jej droga dotarcia do mózgu jest utrudniona i nie przebiega prawidłowo. Oznacza to, że nie otrzymuje on odpowiednio dużo minerałów, a także tlenu. Niedobór wody jest przyczyną wzrostu ciśnienia mózgu, który odczuwany jest jako tępy, bardzo nieprzyjemny i nasilający się ból głowy.

Gdzie boli głowa przy odwodnieniu?

Wiadomo już, jakie skutki niesie za sobą odwodnienie — ból głowy jest bez wątpienia jednym z nich. W jakim miejscu jest on odczuwalny? Tak naprawdę nie da się tego jednoznacznie stwierdzić. Ból głowy przy odwodnieniu nie ma konkretnej lokalizacji i może być odczuwalny na całej powierzchni czaszki. Po czym jeszcze można poznać, że organizm jest odwodniony? 

Jak poznać, że organizm jest odwodniony?

Suchość w ustach, pragnienie, czy ból głowy to tylko jedne z objawów odwodnienia. Bardzo powszechnie jest także uczucie zmęczenia i duża senność. Odwodnienie utrudnia także proces myślenia — trudno jest się skupić na pracy czy też nauce. Wszystkie narządy przestają funkcjonować prawidłowo. W ostateczności odwodnienie organizmu może prowadzić do drgawek, a nawet omdleń, jednakże jest to już ostateczny etap. Jak więc nawodnić organizm, gdy brakuje mu wody?

Jak szybko nawodnić organizm po odwodnieniu?

Odpowiedzią na problemy z odwodnieniem jest oczywiście woda. Ten krystaliczny płyn to cenne źródło życia, dzięki któremu poprawia się funkcjonowanie narządów, wpływa na procesy myślenia, a nawet poprawia jakość cery. Konieczne jest więc systematyczne nawadnianie organizmu, aby uniknąć problemów związanych z odwodnieniem. Warto więc stale mieć pod ręką wodę w szklance, w butelce lub urządzenia, jakimi są na przykład dystrybutory wody.

Aby pamiętać o wodzie, można również zainstalować na swoim urządzeniu mobilnym aplikację, która co jakiś czas będzie przypominać, że należy sięgnąć po szklankę wody. To bardzo dobry sposób dla osób, które w ciągu dnia zatracają się w pracy lub nauce i zapominają o jej spożywaniu. Po jakimś czasie organizm się przyzwyczai i sam będzie domagał się wody!

Lepiej zapobiegać, niż leczyć — dbaj o nawodnienie!

Ból głowy z odwodnienia to jeden z pierwszych objawów niedoboru płynów. Aby do niego nie dopuścić, konieczne jest regularne nawadnianie swojego organizmu. W tym celu najlepiej sprawdzi się zwykła woda w ulubionej postaci — zimnej, ciepłej, mineralnej, filtrowanej, czy też gazowanej. Ponowne nawodnienie organizmu może trwać nawet do siedmiu dni, w zależności od tego, w jakim stopniu był on odwodniony. W niektórych przypadkach wystarczy sama woda, jednak w skrajnych okolicznościach konieczne będzie udanie się do szpitala.

Lepiej zapobiegać, niż leczyć. Aby nie dopuścić do odwodnienia, a tym samym wszystkich problemów nim spowodowanych, należy spożywać płyny. Ich ilość uzależniona jest przede wszystkim od płci, wieku, aktywności fizycznej, a nawet pogody, jaka panuje obecnie na zewnątrz. Po więcej wody sięga się przykładowo podczas upałów. Odwodnienie organizmu a ból głowy potrafi być naprawdę uciążliwe i bardzo utrudnić codzienne funkcjonowanie. Nie należy więc do niego dopuszczać w żadnym wypadku.